top of page
Vegetariër en veganist, plantaardige diëtist

Vegetarisme & veganisme

Het volgen van een plantaardig dieet wordt steeds populairder. Redenen om een plantaardig dieet te volgen zijn bijvoorbeeld het dierenleed, het milieu, de smaak of gezondheid. Een plantaardig dieet kan heel smaakvol en gevarieerd zijn, maar het is belangrijk om correct geïnformeerd te worden en dierlijke bronnen zoals vlees en vis op een volwaardige manier te vervangen zodat er geen voedingsstoffen tekorten ontstaan. 

Wat is vegetarisme en veganisme? 

Veganisme houdt in dat er geen voedingsmiddelen worden geconsumeerd van dierlijke afkomst zoals zuivel, vlees, vis, eieren, honing. 

Vegetarisme kan verschillende vormen aannemen. Hier worden nog wel voedingsmiddelen van dierlijke afkomst geconsumeerd. 

  • Lacto-ovo-vegetariër: er wordt geen vlees, vis en schaal- en schelpdieren gegeten, maar wel nog zuivel en eieren. 

  • Lacto-vegetariër: er wordt geen vlees, vis, schaal- en schelpdieren en eieren gegeten, maar wel nog zuivel. 

  • Pescotariër:  er wordt geen vlees gegeten maar wel vis, schaal- en schelpdieren, eieren en zuivel.

  • Flexitariër: er wordt een aantal keer per week geen vlees gegeten, maar geen volledige schrapping. 

 

Een goed samengesteld en evenwichtig plantaardig dieet kan verschillende gezondheidsvoordelen opleveren zoals;

  • Minder kans op hart- en vaatziekten

  • Minder kans op overgewicht en obesitas

  • Minder kans op bepaalde kankers

  • Minder kans op diabetes

 

 

Binnen een plantaardig dieet zijn er een aantal aandachtspunten waarmee er best rekening gehouden wordt. Zo is het belangrijk om dierlijke producten zoals vlees en vis volwaardig te vervangen door een plantaardig alternatief. Daarnaast is het belangrijk om het gebruik van sterk bewerkte producten zoals kant- en klare vleesvervangers, koeken, chips, gebak, ... te matigen. Verder zijn er een aantal voedingsstoffen die meer aandacht vragen zoals B12, zink, omega 3, ijzer, calcium, vitamine D, jodium en eiwitten. 

 

Wil je graag meer te weten komen over een plantaardig eetpatroon?  Wens je begeleiding om tot een volwaardig en gevarieerd plantaardig eetpatroon te komen?  Je kan hiervoor bij mij terecht via 1-op-1 consultaties. Hieronder verwijs ik graag nog naar enkele betrouwbare websites met aanvullende interessante informatie over vegetarisme en veganisme. 

De gezondheidsvoordelen van een plantaardig eetpatroon
Enkele aandachtspunten bij een plantaardig eetpatroon
Graag meer weten? 
bottom of page