top of page

3 tips om constipatie te verhelpen.

Heb je regelmatig last van constipatie, en weet je niet wat je hier nog aan kan doen?

Hieronder geef ik 3 laagdrempelige tips om beter naar het wc te kunnen gaan.



Tip #1 - Gebruik een wc krukje


Onze voorouders deden het op wc vlak beter dan ons. Zij hadden geen wc ter beschikking en namen dus een gehurkte houding aan. Dit is ook de meest natuurlijke houding omdat het darmkanaal dan een mooie, rechte lijn aanneemt. Daardoor kunnen je darmen en sluitspier zich beter ontspannen en zal de ontlasting vlotter uit je darmen glijden.


Bij Bol.com heb je een groot aanbod aan wc krukjes.


Tip #2 - Eet dagelijks 2 groene kiwi's


Wetenschappelijke studies tonen aan dat het eten van 2 groene kiwi's per dag het ontlastingspatroon kan verbeteren bij mensen met constipatie. 2 groene kiwi's bevatten ongeveer 6 gram vezels en 170 mg vitamine C. Vezels zorgen ervoor dat dat je darmen meer water vasthouden. Het gevolg hiervan is dat je stoelgang zachter wordt en je een grotere fecale massa krijgt. Daardoor zal de passage van stoelgang door je darmen sneller verlopen.


Groene kiwi's zijn dus een geschikte dieetbehandeling om constipatie te verlichten en het maag-darmcomfort te verbeteren. Belangrijk om te weten is dat niet alleen kiwi's constipatie kunnen verlichten. Fruit in het algemeen kan hier een handig hulpmiddel zijn, maar kiwi's werden al uitgebreid onderzocht in klinische studies.


Tip #3 - Gebruik Psyllium vezels


Psyllium is een vezel die bestaat uit de zaden en zaadhuiden van verschillende planten. Het bestaat voor 80 % uit vezels. Vezels zorgen zoals eerder vermeld voor een grotere fecale massa omdat ze veel vocht opnemen. Je krijgt dus een groter volume en een hogere druk in je darmen waardoor je ontlasting sneller op gang komt. Bovendien maakt het je stoelgang ook soepeler.

Het is wel belangrijk om Psyllium in te nemen in combinatie met voldoende vocht. Bij voorkeur neem je het in voor je maaltijd. Je kan 1 à 2 theelepels Psyllium toevoegen aan een glas water, sap of yoghurt. Je drinkt het ook best onmiddellijk op, want anders wordt het een dikke brij.


Weetje: Psyllium kan ook ingezet worden voor diarree, in combinatie met minder vocht.


Je kan Psyllium vezels kopen in het Kruidvat of bij Holland & Barret. Ook vind je het op Farmaline of bij de apotheek.



Dit zijn 3 kleine tips die al een groot resultaat kunnen opleveren.


Bronnen:

Gearry, R., Fukudo, S., Barbara, G., Kuhn-Sherlock, B., Ansell, J., Blatchford, P., Eady, S. L., Wallace, A., Butts, C. A., Cremon, C., Barbaro, M. R., Pagano, I., Okawa, Y., Muratubaki, T., Okamoto, T., Fuda, M., Endo, Y., Kano, M., Kanazawa, M., . . . Drummond, L. (2023). Consumption of 2 Green Kiwifruits Daily Improves Constipation and Abdominal Comfort—Results of an International Multicenter Randomized Controlled Trial. The American Journal of Gastroenterology, Publish Ahead of Print. https://doi.org/10.14309/ajg.0000000000002124


bottom of page